Sunday, June 30, 2013

Ulama sokong kurang jemaah

Riyadh: Pihak berkuasa ulama Arab Saudi menyokong keputusan kerajaan negara itu untuk mengurangkan jumlah jemaah yang dibenarkan menunaikan haji tahun ini kerana kerja meluaskan Masjidil Haram.

Source from (Harian Metro): http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Ulamasokongkurangjemaah/Article/index_html
Published: Jun 30, 2013

Keputusan mengurangkan jumlah jemaah luar negara sebanyak 20 peratus dan tempatan 50 peratus dibuat ketika kerajaan berusaha mengekang merebaknya wabak jangkitan pernafasan MERS yang sudah meragut lebih 30 nyawa. Bagaimanapun kerajaan Saudi tidak pernah mengaitkan kedua-dua isu berkenaan.

Pihak berkuasa Saudi sudah membelanjakan berbilion dolar sejak beberapa tahun lalu untuk projek meluaskan Masjidil Haram dan meningkatkan keselamatan jemaah.

Bagaimanapun, pengkritik menyelar kerajaan kerana merobohkan kawasan bersejarah, termasuk yang wujud ketika zaman Nabi Muhammad (SAW) semata-mata untuk memudahkan pelaksanaan projek berkenaan.

Dalam kenyataan yang disiarkan Agensi Berita Saudi semalam, majlis ulama negara itu berkata, pengurangan jumlah jemaah adalah wajar bagi memastikan keselamatan ketika kerja pembinaan dilakukan bagi membolehkan kehadiran lebih ramai jemaah pada masa depan. Kenyataan serupa dibuat beberapa ulama di Masjid Nabawi di Madinah dan Masjidil Haram di Makkah.

Sementara itu, Arab Saudi setakat ini mencatatkan 62 kes MERS yang sudah meragut 34 nyawa.
Sabtu lalu, pakar kesihatan antarabangsa yang bermesyuarat di pejabat Pertubuhan Kesihatan Sedunia di Kaherah berkata, negara yang dilanda wabak itu perlu merancang untuk menghadapi perhimpunan besar-besaran.

Musim tahun haji akan datang ialah pada Oktober. Bagaimanapun, ramai jemaah dijangka melawat Makkah ketika bulan puasa bulan depan. - Agensi

No comments:

Post a Comment