Wednesday, January 30, 2013

MAICCI Sambut Baik Keputusan Bank Rakyat Untuk Skim Mikro I-Pembiayaan

KUALA LUMPUR, Jan 29 (Bernama) -- Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustrian India Malaysia (MAICCI) menyambut baik keputusan Bank Rakyat untuk mengecualikan pemohon daripada penelitian rapi oleh Credit Tip Off Service Sdn Bhd (CTOS) dan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Berpusat (CCRIS) untuk Skim Mikro I-Pembiayaan (MUsk).

Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v6/bm/newsbusiness.php?id=924792
Published: January 30, 2013

Pakej mikro-pembiayaan yang diumumkan pada 28 Jan kini boleh diperoleh di semua cawangan bank seluruh negara dan daripada RM1,000 hingga RM50,000 dengan yuran perkhidmatan 2.5 peratus.

Dalam satu kenyataan Selasa, Presiden MAICCI, Datuk K.K. Eswaran berkata langkah itu menyediakan "peluang kedua" untuk ramai usahawan kecil, yang tidak mampu mengembangkan perniagaan masing-masing kerana disenaraihitamkan oleh CTOS atau CCRIS.

Eswaran berkata pertubuhan itu telah menyuarakan kebimbangan mereka mengenai isu disenaraihitamkan semasa kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada bulan Mei tahun lepas.

"Kami kemudiannya, memberikan kepada beliau memorandum terperinci yang mengetengahkan kepentingan bagi menepikan penelitian rujukan kredit CTOS dan CCRIS, yang akan memberi peluang banyak usahawan yang disenaraihitamkan terutamanya sebagai penjamin," tambah beliau.

MAICCI ialah pertubuhan perniagaan India yang mewakili pelbagai dewan perdagangan dan industri serta persatuan perniagaan India.

-- BERNAMA 

No comments:

Post a Comment