Wednesday, December 5, 2012

Konsep Tabung Haji jadi contoh

Kuala Lumpur: Konsep penubuhan Tabung Haji mendapat perhatian apabila seorang tokoh perbankan Islam terkemuka India, Iqbal Khan mencadangkan penubuhan agensi seumpamanya di negaranya. 

Source from (Berita Harian): http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KonsepTabungHajijadicontoh/Article/
Published: December 05, 2012

Tokoh yang memenangi Anugerah Diraja Kewangan Islam September lalu, mencadangkannya kepada Presiden India, Pranab Mukherjee kerana yakin ia dapat membantu umat Islam di negara berkenaan untuk menyimpan beransur-ansur bagi mengerjakan haji. 

Saya mencadangkan India mempunyai badan pengurusan dana seperti Tabung Haji yang berjaya menggalakkan orang Islam menyimpan secara beransur-ansur bagi memenuhi perbelanjaan menunaikan haji, katanya ketika menyampaikan syarahan umum bertajuk Pasaran Kita, Nilai Kita - Pendekatan Berasaskan Satu Prinsip Untuk Mewujudkan Nilai di Pasaran Majoriti Islam, di sini semalam.

Hadir sama, Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah dan Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, Datuk Ranjit Ajit Singh.

Iqbal yang juga Ketua Eksekutif Fajr Capital Ltd berkata, konsep penubuhan Tabung Haji sangat baik, kerana ia bukan saja menggalakkan simpanan dan menguruskan pemergian jemaah haji ke Makkah, malah berfungsi sebagai badan alternatif kepada umat Islam di Malaysia untuk menyimpan wang sambil melabur secara halal dan mengikut prinsip Islam.

Iqbal adalah penerima kedua Anugerah Diraja itu tahun ini yang disampaikan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah pada majlis Makan Malam Gala di Kuala Lumpur September lalu.

Pemilihannya dibuat atas sumbangan besar serta rekod pencapaian beliau dalam memajukan sistem kewangan Islam di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment