Wednesday, May 8, 2013

CGC Sasar Pertumbuhan Yang Baik Menjelang Akhir Tahun

KUALA LUMPUR, 7 Mei (Bernama) -- Credit Guarantee Corporation Malaysia Bhd (CGC) akan mendapatkan momentum dalam pembiayaan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam fasa kedua selepas terganggu seketika dalam fasa pertama (Januari hingga April 2013) berikutan pilihan raya umum ke-13.

Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/bu/newsbusiness.php?id=948073
Published: May 08, 2013

Source from (Harian Metro): http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/CGCyakintingkatmomentumprestasi/Article/index_html
Published: May 08, 2013

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20130508/ek_06/CGC-yakin-aktiviti-kembali-pulih
Published: May 08, 2013


PENGERUSI CGC, Datuk Seri Abdul Hamidy Abdul Hafiz (tengah) dan Wan Azhar Wan Ahmad 
(dua dari kiri) bergambar bersama-sama penerima anugerah Top SME Supporter di Kuala Lumpur, semalam.

Pengarah Urusan, Datuk Wan Azhar Wan Ahmad berkata walaupun pertumbuhan dalam fasa pertama agak perlahan, pertumbuhan yang baik dijangka menjelang akhir tahun.

"Setiap tahun, kami menjangkakan pertumbuhan positif. Bagaimanapun, kami mengandaikan tahun ini sebagai tahun luar biasa kerana PRU hanya berlaku dalam setiap lima tahun," kata beliau dalam taklimat media di sini.

Wan Azhar berkata setakat April 2013, CGC telah meluluskan 71 permohonan bernilai hampir RM900 juta di bawah Skim Pembiayaan Teknologi Hijau.

Pada 2012, terdapatnya kenaikan yang signifikan dalam kualiti pinjaman berdasarkan kepada peruntukan untuk tuntutan ke atas pinjaman yang dijamin dalam 2012, kata beliau.

"Ini terutamanya disebabkan pengurusan yang lebih baik untuk pinjaman berkualiti kami termasuk langkah-langkah proaktif dan dahuluan bagi menangani pinjaman yang berpotensi untuk tertunggak.

Lima bank -- Standard Chartered, Public Bank, OCBC Bank, RHB Bank and Alliance Bank -- merupakan peserta aktif dalam skim jaminan portfolio CGC.

Wan Azhar berkata CGC telah menjalin kerjasama baharu dengan rakan-rakan perbankan untuk menawarkan pilihan pembiayaan inovatif dan saluran penyampaian bagi meningkatkan akses PKS kepada pembiayaan, dan telah berjaya menubuhkan lebih daripada 420,000 PKS, dengan menjamin hampir RM51.4 bilion.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment