Monday, July 30, 2012

Agrobank lancar dua pinjaman biayai pesawah

Agrobank melancarkan dua produk pembiayaan baru berlandaskan syariah, Paddy-i dan Paddy Cash-i, khusus untuk pengusaha sawah padi di seluruh negara.

Source from (Berita Harian): http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Agrobanklancarduapinjamanbiayaipesawah/Article
Published: July 30, 2012

Paddy-i menawarkan pembiayaan modal pusingan bagi tanaman padi yang lebih tinggi sehingga RM2,500 sehektar menerusi jumlah pembiayaan antara RM1,000 hingga RM50,000 dengan kadar keuntungan lebih rendah iaitu 3.2 peratus semusim atau enam bulan.

Paddy Cash-i pula adalah pembiayaan peribadi untuk pesawah menerusi pembiayaan antara RM3,000 hingga RM50,000 dengan kadar keuntungan 3.1 peratus atas kadar pembiayaan asas untuk tempoh maksimum tujuh tahun atau 14 musim.

Presiden dan Ketua Eksekutifnya, Wan Mohd Fadzmi Wan Othman, berkata kedua-dua produk ini ditawarkan tanpa cagaran atau jaminan, dengan had umur yang dilanjutkan sehingga 70 tahun bagi Paddy-i dan 65 tahun bagi Paddy Cash-i.

“Kami memperuntukkan lebih RM50 juta untuk Paddy-i, manakala dana Paddy Cash-i pula adalah sebahagian daripada RM500 juta yang diperuntukkan di bawah pinjaman peribadi Agrobank tahun ini,” katanya pada majlis pelancaran di Tanjung Karang, baru-baru ini. Majlis disempurnakan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar.

No comments:

Post a Comment