Wednesday, July 25, 2012

SME Bank terbit sukuk jaminan kerajaan RM3b

Source from (Sinar Online): http://www.sinarharian.com.my/bisnes/sme-bank-terbit-sukuk-jaminan-kerajaan-rm3b-1.69837

Published: July 25, 2012
Wartawan Sinar Harian

SME Bank terbit  sukuk jaminan kerajaan RM3b
$entry.content.caption.value

KUALA LUMPUR - SME Bank Bhd akan menerbitkan Program Nota Jangka Sederhana Islam jaminan kerajaan (Program IMTN) dengan tempoh matang hingga 20 tahun bagi keperluan modal kerja patuh syariah.

Pengarah Urusannya, Dato' Mohd Radzif Mohd Yunus berkata, terbitan pertama program IMTN itu akan menggunakan struktur wakalah, yang diterima dengan meluas di negara-negara Majlis Kerjasama Teluk.

“Program sukuk akan membantu kami menyusun semula model perniagaan kami untuk menyokong pertumuhan dan memperkasa ekosistem perusahaan kecil dan sederhana (PKS) melalui rangkaian kami dan menyediakan dana tambahan untuk membantu lebih banyak PKS,” katanya kepada pemberita pada upacara menandatangani terbitan sukuk itu, di sini.

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, menyaksikan upacara itu.

“Tranche pertama itu melibatkan RM500 juta bagi tempoh tujuh hingga 10 tahun, manakala tranche kedua mungkin akan diterbitkan menjelang akhir tahun atau awal tahun depan,” katanya.

Terdahulu, SME Bank menandatangani perjanjian untuk menubuhkan Dana Terselaras 1-SME bernilai RM263 juta dengan Kementerian Kewangan untuk mempermudah dan mengoptimum kegiatan pembiayaan dan capaian oleh kumpulan sasaran.

Di bawah program ini, 18 dana di bawah penyeliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri diselaraskan menjadi lima kumpulan yang diuruskan oleh SME Bank.

Sementara itu, Husni juga melancarkan Skim Pengukuhan  PKS (SRS), juga dikenali sebagai “Program Peluang Kedua” untuk membantu PKS yang berdaya maju tetapi bermasalah mendapatkan pembiayaan tambahan bagi perniagaan yang sedang dijalankan.

Skim itu bertujuan mempermudah penyusunan semula dan penjadualan semula pembiayaan “institusi kewangan yang mengambil bahagian” dan untuk memberi kemudahan pembiayaan tambahan kepada PKS berdaya maju dengan pembiayaan tertunggak atau terjejas, tertakluk kepada jumlah pembiayaan agregat maksimum tidak lebih daripada RM5 juta, termasuk pembiayaan baharu di bawah PSP.

“Inisiatif yang kita lancarkan hari ini akan bertindak sebagai pemangkin bagi industri PKS,” kata Husni.

No comments:

Post a Comment