Sunday, June 9, 2013

Peserta Azam Tani Diingat Tidak Cepat Puas Hati, Perlu Terus Majukan Diri

ALOR SETAR, 9 Jun (Bernama) -- Peserta Program Azam Tani diingatkan supaya tidak cepat berpuas hati setelah berjaya keluar daripada garis kemiskinan selepas membabitkan diri dalam program berkenaan.

Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/ge/newsgeneral.php?id=954920
Published: Jun 09, 2013

Source from (Kosmo): http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0610&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm
Published: Jun 10, 2013


ISMAIL SABRI (tengah) bersalaman dengan orang ramai ketika hadir 
pada majlis ramah mesra bersama peserta Azam Tani dari Kedah dan 
Perlis di bawah Lembaga MADA di Alor Setar 

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata peserta sebaliknya perlu terus meningkatkan pencapaian sehingga berjaya dan dapat bergelar usahawan dan menjana pendapatan lebih besar.

"Sasaran program Azam Tani hanyalah mengeluarkan mereka (peserta) daripada garis kemiskinan. Walaupun KPI (prestasi petunjuk utama) kementerian dah tercapai, tapi saya masih tak puas hati, saya nak mereka (peserta) pergi lebih jauh lagi.

"Kementerian ada agensi seperti Tekun (Tekun Nasional) dan Agro Bank yang boleh membantu mereka mengembangkan bidang yang mereka ceburi sehingga berjaya menjadi usahawan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis ramah mesra Menteri Pertanian bersama Peserta Azam Tani Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) dekat Alor Setar, Ahad.

Ismail Sabri berkata sejak program berkenaan diperkenalkan pada 2011, terdapat lebih 900 peserta Azam Tani di bawah MADA sahaja, membabitkan peruntukan lebih RM4.5 juta dan bagi tahun ini sebanyak RM2 juta diperuntukkan untuk 250 peserta.

"Kita ada pegawai yang sentiasa memantau setiap peserta, bertindak sebagai mentor kepada peserta dan bersedia membimbing mereka sehingga berjaya.

"Daripada 900 peserta Azam Tani Mada, lebih 100 peserta bukan sahaja berjaya keluar daripada garis kemiskinan, tapi dapat bergelar usahawan. Contohnya, ada pengusaha roti canai dulu berpendapatan RM400, dengan bantuan program ini dia berjaya dapat RM4,000 sebulan," katanya.

Selain di bawah MADA, peserta yang terlibat dalam program Azam Tani termasuklah mereka di bawah Jabatan Perikanan dan Jabatan Pertanian.

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment