Sunday, July 28, 2013

Risiko virus Mers di Saudi rendah

JAKARTA - INDONESIA. Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengesahkan risiko penularan sindrom pernafasan virus Corona(MersS-CoV) ketika musim haji bermula Oktober ini di Arab Saudi tidak membimbangkan.

Source from (Sinar Online): http://www.sinarharian.com.my/global/risiko-virus-mers-di-saudi-rendah-1.187255
Published: July 28, 2013

Namun WHO mengingatkan, penting bagi setiap negara untuk menyalurkan informasi berkenaan Mers-CoV sebelum jemaah menunaikan ibadah itu.

“Negara-negara yang menghantar jemaah perlu memaklumkan tentang risiko penularan sindrom pernafasan itu serta menyediakan petugas kesihatan yang memiliki pengetahuan tentang Mers-CoV sebagai langkah pencegahan,” menurut kenyataan dalam laman rasmi WHO.

Kenyataan turut menyatakan, jemaah mengalami masalah pernafasan akut disertai demam dan batuk perlu melaporkan keadaan itu kepada petugas kesihatan dan meminimakan pergerakan selain menggunakan penutup hidung dan mulut.

“Jemaah haji yang kembali dari Tanah Suci dan mengalami masalah pernafasan disertai demam dan batuk disarankan untuk menjalani kesihatan pemeriksaan  Mers-CoV di negara masing-masing,” menurut kenyataan itu lagi.

No comments:

Post a Comment