Wednesday, July 24, 2013

Masjid Nabawi tetapkan syarat beriktikaf

Madinah: Pihak berkuasa Masjid Nabawi semalam menggesa jemaah yang berhasrat beriktikat pada 10 malam terakhir di dalam masjid berkenaan supaya mendaftar nama mereka menerusi laman webnya.

Source from (Harian Metro): http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/MasjidNabawitetapkansyaratberiktikaf/Article/index_html
Published: July 24, 2013

“Jawatankuasa menetapkan beberapa syarat untuk iktikaf bagi memastikan pemohon mengekalkan kebersihan masjid, tidak mencetuskan masalah kepada jemaah lain dan menamatkan iktikaf mereka sebaik selesai solat Isyak pada malam Aidilfitri,” kata Abdul Wahid Al-Hattab.

Bercakap mengenai syarat lain, beliau berkata, jemaah hanya boleh dibenarkan membawa selimut dan satu bantal serta perlu menggunakan ruang yang hanya diperuntukkan kepada mereka di bahagian utara masjid. Mereka tidak dibenarkan menyimpan pakaian dan barangan peribadi di rak untuk menempatkan al-Quran serta tidak boleh tidur dalam masjid ketika qiyamullail.

Menurut Abdul Wahid, pihaknya sudah membuat persiapan perlu bagi menerima seramai mungkin jemaah sepanjang 10 terakhir Ramadan. - AP

No comments:

Post a Comment